HAS Green Academy live met AFAS đź”®

Het implementeren van nieuwe software gaat verder dan alleen de techniek. Bij HAS Green Academy betekende de overstap naar AFAS Financieel, Projecten en Inkoop ook een nieuwe manier van werken binnen de organisatie. Dit vroeg niet alleen om een ervaren projectleider, maar ook om een partner die verandermanagement begreep en kon begeleiden.

HAS Green Academy

Personen

Audrey van den Berg

Teamleider Finance & Reporting

Sector

Onderwijs

De vraag

HAS Green Academy zocht een ervaren projectleider om de implementatie van AFAS Financieel, Projecten en Inkoop in goede banen te leiden. De HR & Payroll module was al live, dus diepgaande kennis van meerdere AFAS-modules was een vereiste. Daarnaast had de implementatie een bredere impact: de module Inkoop betekende een fundamentele verandering in werkwijze binnen de organisatie. Dit vroeg om een projectleider die niet alleen inhoudelijk sterk was, maar ook ervaren in verandermanagement. Ivar’s werd ingeschakeld om zowel de technische als organisatorische kant van de implementatie te begeleiden.

De Ivar's Aanpak

Bij Ivar’s geloven we in een aanpak die organisaties zelfredzaam maakt. In plaats van alles uit handen te nemen, zorgen we ervoor dat het interne projectteam de kennis en verantwoordelijkheid draagt. Dit was voor HAS Green Academy in het begin even wennen, maar nu de livegang een feit is, plukt de organisatie hier de vruchten van.  Door de medewerkers direct te betrekken en de verantwoordelijkheid bij de projectgroep te leggen, groeide het inzicht en het eigenaarschap binnen de organisatie. De projectleider stuurde scherp op deadlines, faciliteerde het proces en sprong in waar nodig, maar zorgde er vooral voor dat de organisatie klaar was om zelfstandig verder te gaan na de implementatie.

De hobbel

Ondanks de ruime tijdsplanning van een volledig kalenderjaar, bracht het project enkele uitdagingen met zich mee:

  • Introductie van een nieuwe manier van werken door inkoop via AFAS te laten verlopen.
  • Koppelingen realiseren met bestaande applicaties.
  • Afstemmen van de inrichting van de module Projecten, omdat de administratieve behoefte niet volledig aansloot op de standaard AFAS-functionaliteit.
  • Ontwikkeling van managementrapportages in Power BI, met als doel deze begin 2025 beschikbaar te hebben.
  • Livegang op 1 januari 2025 en zorgen dat medewerkers betrokken en enthousiast bleven gedurende het traject.

Door een combinatie van technische expertise, verandermanagement en pragmatische begeleiding, zorgde Ivar’s ervoor dat al deze uitdagingen stap voor stap werden aangepakt en opgelost.

Resultaten binnen deze case

3
AFAS
modules live
10
Bosche bollen
gegeten
10
Medewerkers getraind
100%
Binnen scope

“De Ivar’s aanpak was in het begin wennen. In plaats van het aan de hand meenemen in het project leggen zij de verantwoordelijkheid bij de mensen in de projectgroep neer. Dit klinkt logisch, maar was voor ons even wennen. Nu we live zijn, pluk je daar de vruchten van. De medewerkers weten van de hoed en de rand en kunnen prima zelfstandig aan de slag – precies wat de projectleider voor ogen had. Uiteraard stuurde hij op deadlines en anticipeerde direct op vragen en andere zaken.”

Audrey van den Berg

Soortgelijke
cases

Bekijk hier al onze cases over de sector Onderwijs.

Cases